Milaan - Reisverslag uit Milaan, Italië van Mariska en Maarten - WaarBenJij.nu Milaan - Reisverslag uit Milaan, Italië van Mariska en Maarten - WaarBenJij.nu

Door: Mariska/Maarten

Blijf op de hoogte en volg Mariska en Maarten

20 Juli 2011 | Italië, Milaan

Beste familie en vrienden,

Hier weer een nieuw reisverslag van onze laatste citytrip naar: Milaan.

Heel veel leesplezier toegewenst!

Hotel Bergamo: Piemontese
Hotel Milaan: Ariston
Vliegmaatschappij: Ryanair

Eerste dag.
Het weekend begonnen we met een late vlucht vanaf Weeze naar Bergamo-Milaan. Daar aangekomen was het erg warm. Op het vliegveld namen we de bus naar het Centraal Station Bergamo. Ons hotel “Hotel Piemontese” lag op 50 m van het station. Aangezien we nog niet konden slapen en het op de kamer erg heet was zijn we nog even richting centrum gelopen. Het hotels is een absolute aanrader! Mooie kamer, airco en goed ontbijt.

Tweede dag.
Volgende ochtend vanaf Bergamo station met de trein naar Milaan station gegaan, de rit duurde ongeveer 45 min. Aangekomen in een mega groot en prachtig trein station, dit was ontworpen door Mussulini. Zeer imposant gebouw, absoluut een bezoek waard, ook als je niet met de trein hoeft te reizen! Daarna richting centrum gelopen, dit was helaas toch iets verder dan we dachten, uiteindelijk 6 km op gelopen en dan met 33 graden…. In het centrum aangekomen zagen we gelijk de DOM, deze is echt adembenemend mooi, prachtig, oud, en zeer rijkelijk versierd. Helaas mocht ik hier niet naar binnen i.v.m. blote benen en armen, maarten’s kleding was wel juist en heeft wat foto’ss genomen binnen. Vanuit de Dom zijn we doorgelopen naar ons ECO-hotel Ariston meteen ook ingecheckt, zodat we van de handbagage af zijn. Om natuurlijk meteen in de Milanese sferen te komen hebben we geluncht bij Torino, heerlijke panini’s want je moet er op z’n minst toch 1 gegeten hebben :) Nadat we een goede bodem gelegd hebben zijn we naar het park “Sempione” gelopen, dit is een heel groot park aan de rand van ‘t centrum, hier hebben we wat rond gelopen en zijn (gelukkig met een lift) de 108 m. hoge toren “Torre Branca” in geweest. Vanaf deze toren had je echt een prachtig uitzicht over het hele park en stad. Je kon zelfs het San Siro Stadion zien. Van hieruit zijn we naar het Museu Nazionale Della Scienza Della Technologia gelopen, daar stonden een aantal uitvindingen van Leonardo Da Vinci. Heel erg apart museum compleet met vliegtuigen, onderzeeër, treinen en schepen... Bizar. Deze middag hadden al met al 25 km. Gelopen (ja ja Maarten moest goed trainen voor de Vierdaagse :))

Na helemaal bezweet te zijn, zijn we weer terug naar het hotel gegaan om om te kleden voor het avond eten. Eindelijk konden we dan echt Italiaans gaan eten, we hebben dan ook gegeten bij Rugantino, dit zat om de hoek bij ons hotel aan een pleintje, hier heb ik een heerlijke pizza genomen en maarten Pasta Carbonara…. Smaken toch een stuk lekkerder dan thuis :) Na het eten hebben we nog wat rondgelopen bij de Dom en een Italiaans ijsje gegeten. Hele dag hebben we prachtig en warm weer gehad zo rond de 34 graden, ‘s nachts was er omweer en regen...lekker verkoelend, voor eventjes .

Derde dag
Vandaag wilde we met de fiets door Milaan heen crossen...en dat is aardig gelukt. Het hotel bood namelijk fietsen aan (tja het is dan ook niet voor niets een ECO-hotel :)) en daar hebben we dan ook gretig gebruik van gemaakt. Aller eerst zijn we richting het stadion San Siro gegaan, deze moet je toch op z’n minst gezien hebben als je in Milaan bent. Daar hebben we rondom het stadion van AC Milaan en Inter Milaan gefiets. (Afstand van centrum naar San Siro was in totaal 6 km.) In het stadion hebben we een tour genomen. We hebben het stadion van binnen gezien, dus zowel de tribune als de kleedkamer van Inter Milaan. Het is echt een hele aparte stadion, toch wel een van de minst mooie dit ik gezien heb. Tour was helaas wat kort. Vanaf het stadion naar park Sempione gefietst om daar even 2 uurtjes te picknicken en in de zon te liggen. Muziekje erbij en wat eten en drinken bij Supermarkt gehaald.
Vanaf park Sempione met fiets naar een hele groot begraafplaats “Monumentale” gefietst. Deze was helaas op maandag dicht...handig.
Toen doorgefietst naar park Giardini Pubblici met mooie gebouwen als het Historisch museum en Villa Belgiaioso Bonaparte. En samen bij een groot fontein met de voetjes in het water gezeten (na inspectie of er geen vissen in zaten... ;) ), het was vandaag nóg warmer dan gister dus even beetje afkoeling gezocht.
Vanaf daar via diverse parkjes, smalle, drukke en vooral chaotische straatjes weer langs de Dom terug naar hotel gereden. Vandaag al met al rond de 25 km gefietst... 'S avonds Lasagna/pasta gegeten bij Caffe Dante...erg kleine porties en glas rose voor €9,50! Maar het smaakte goed.

Vierde dag
Aangezien ik de eerst dag de Dom niet in mocht i.v.m. mijn kleding, heb ik deze ochtend maar een lange (en erg warme) spijkerbroek aangetrokken… De dom van binnen was echt heel erg mooi en indrukwekkend. Er hingen er heel veel schilderijen en tierelantijntjes. Daarna zijn met de lift het dak op gegaan om een prachtig uitzicht over het plein te krijgen. Het dak was ook echt prachtig, deze stond helemaal vol met beelden. Zeker moeite waard om te doen! Deze ochtend was ook onze laatste dag in Milaan, dus hebben we onze spullen gepakt, uitgecheckt en met de trein weer terug naar Bergamo gegaan. In Bergamo aangekomen, hadden we nog een uur of 6 de tijd om daar rond te kijken. Bij toeval (bij het opbergen van de spullen in een kluisje) zagen we dat je er ook ECO-cars kunt huren (5 euro per uur :) ). Dus wij zo avontuurlijk als we zijn zo’n ECO-car gehuurd, gelijk maar voor 2 uur. Maarten had alleen wat problemen met het “starten” van zo’n eco-car… en maar wachten tot de auto geluid maakt haha. Toen moest die man toch even uitleggen dat een ECO-car GEEN geluid maakt :) Dus na 5 minuten eindelijk vertrokken… met een autootje net zo groot als een 45 km. wagentje (deze mocht gelukkig 50 km, lucky us ;) de grote wegen op… voelde me opeens heel erg klein en erg vaak bekeken… haha Met deze auto Bergamo ingereden, we waren erg blij dat we deze auto hadden want het is toch een flink klim om Bergamo Old City in te komen… De naam zegt het ook al BERGamo :) Het voordeel van zo’n klein autootje is, is dat je door alle kleine en smalle straatje van het centrum kunt rijden. Onderweg wat uitzicht punten bekeken, kerken en kastelen bezocht. Toen we de plattegrond van Bergamo erbij pakten zagen we dat zij ook een erg grote Begraafplaats hebben, dus wij het laatste half uurtje van de tijd nog even besteed om het terrein op te gaan. Deze begraafplaats was erg groot en zeer indrukwekkend! Daarna auto weer ingeleverd. En te voet weer teruggelopen richting Bergamo Old City en met de Funicalaire (soort skilift) omhoog gegaan om nog wat te gaan eten voor we terug moesten naar het vliegveld (vlucht was om 20.00 uur).
Helaas bij aankomst in Nederland hadden we weer regen… helaas.

Aanraders om te doen/zien in Milaan:
- Huur een fiets! Dan zie je veel meer van de stad
- Het dak op bij de DOM
- Ga vooral heel veel shoppen! Je kunt er echt niet om heen :)
- Huur een ECO-car in Bergamo
- Bekijk het San Siro stadion
- En ga picknicken in het Sempione park

Groetjes Maarten & Mariska

• 20 Juli 2011 - 15:44

Hugo & Sabine:

Hey,

Leuk om ook eens een reisverslag van iemand anders te lezen.... Handige tips ook!!

Ik heb het stadion zo´n 10 jaar geleden gezien, maar vond het toen juist wel heel indrukwekkend. Met die pilaren aan de buitenkant etc. Alleen de kleedkamers waren toen echt oude bende.

Waar gaat de volgende trip heen?

groetjes

• 20 Juli 2011 - 19:12

Nadia:

Zo dan eindelijk een keer een bericht van mij.
    Foto's zien er zoals altijd mooi uit.
    Verhaal is weer leuk om te lezen. Ik lees alleen niks over het shoppen en toch is het een aanrader ;-)
    Maar weer veel gezien en gedaan in een korte tijd.
    Ik wacht weer af tot de volgende reis...

• 20 Juli 2011 - 21:17

Henk Vonk:

bijzonder leuke reportage; prachtige foto's ook !
    Ik heb er echt van genoten; misschien ook een tip voor ons om Milaan ooit in ons stedenprogramma op te nemen.

groetjes,

• 24 Juli 2011 - 11:24

Marijke:

Hoi schatjes,
    Wel heel indrukwekkende de foto's zijn mooi en ook leuk en duidelijk geschreven.
    Trip was achteraf zeer goede training voor Maarten daardoor heeft hij wel vierdaagse uitgelopen.
    Ome Ben zal jaloers zijn op jullie ECO car.